Protokół Gadu-Gadu© Copyright 2001 - 2003 AutorzySpis treści
Informacje wstępneOpis protokołu używanego przez Gadu-Gadu bazuje na doświadczeniach przeprowadzonych przez autorów oraz informacjach nadsyłanych przez użytkowników. Żaden klient Gadu-Gadu nie został skrzywdzony podczas badań. Reverse-engineering opierał się głównie na analizie pakietów przesyłanych między klientem a serwerem. Najnowsza wersja opisu protokołu znajduje się pod adresem http://dev.null.pl/ekg/docs/protocol.html. 1. Protokół Gadu-Gadu1.1. Format pakietówPodobnie jak coraz większa ilość komunikatorów, Gadu-Gadu korzysta z protokołu TCP/IP. Każdy pakiet zawiera na początku dwa stałe pola: struct gg_header { int type; /* typ pakietu */ int length; /* długość reszty pakietu */ }; Wszystkie zmienne liczbowe są zgodne z kolejnością bajtów maszyn Intela, czyli Little-Endian. Przy opisie struktur, założono, że char ma rozmiar 1 bajtu, short 2 bajtów, int 4 bajtów. Używając innych architektur niż i386 należy zwrócić szczególną uwagę na rozmiar typów zmiennych i kolejność znaków. Pola, który znaczenie jest nieznane, lub nie do końca jasne, oznaczono przedrostkiem unknown. 1.2. Zanim się połączymyŻeby wiedzieć, z jakim serwerem mamy się połączyć, należy poudawać przez chwilę przeglądarkę WWW i połączyć się z hostem appmsg.gadu-gadu.pl. GET /appsvc/appmsg.asp?fmnumber=NUMER HTTP/1.0 Host: appmsg.gadu-gadu.pl User-Agent: Mozilla/4.7 [en] (Win98; I) Pragma: no-cache Oryginalny klient może wysłać jeden z podanych identyfikatorów przeglądarki:
Nowsze wersje (od 4.6.2) korzystają z innego skryptu: GET /appsvc/appmsg2.asp?fmnumber=NUMER&version=WERSJA&fmt=FORMAT&lastmsg=WIADOMOŚĆ Host: appmsg.gadu-gadu.pl User-Agent: PRZEGLĄDARKA Pragma: no-cache Gdzie NUMER jest numerem klienta, WERSJA jest wersją klienta postaci ,,A, B, C, D'' (na przykład ,,5, 0, 5, 107'' dla wersji 5.0.5 buildu 107), FORMAT określa czy wiadomość systemowa będzie przesyłana czystym tekstem (brak zmiennej "fmt") czy w HTMLu (jakakolwiek jej wartość), a WIADOMOŚĆ jest numerem ostatnio otrzymanej wiadomości systemowej. Na postawione w ten sposób zapytanie, serwer powinien odpowiedzieć na przykład tak: HTTP/1.0 200 OK 0 217.17.41.84:8074 217.17.41.84 Pierwsze pole jest numerem wiadomości systemowej, a drugie i trzecie podają nam namiary na właściwy serwer. Jeśli serwer jest niedostępny, zamiast adresu IP jest zwracany tekst ,,notoperating''. Jeżeli połączenie z portem 8074 nie powiedzie się z jakichś powodów, można się łączyć na port 443. Jeśli pierwsza liczba nie jest równa zero, zaraz po nagłówku znajduje się wiadomość systemowa, lub jeśli linia zaczyna się od znaku ,,@'', adres strony, którą należy otworzyć w przeglądarce. 1.3. Logowanie sięPo połączeniu się portem 8074 lub 443 serwera Gadu-Gadu, dostajemy pakiet typu 0x0001, który na potrzeby tego dokumentu nazwiemy: #define GG_WELCOME 0x0001 Reszta pakietu zawiera liczbę, na podstawie której liczony jest hash z hasła klienta: struct gg_welcome { int seed; /* klucz szyfrowania hasła */ }; Kiedy mamy już tą wartość możemy odesłać pakiet logowania #define GG_LOGIN 0x000c Musimy podać kilka informacji: struct gg_login { int uin; /* numer klienta */ int hash; /* hash hasła */ int status; /* początkowy stan */ int version; /* wersja klienta */ int local_ip; /* mój adres ip */ short local_port; /* port, na którym słucham */ char description[]; /* opis, nie musi wystąpić */ int time; /* czas, nie musi wystąpić */ }; Hash hasła w pierwszych wersjach był liczony w dość prosty sposób, ale niestety z którąś zmianą protokołu wprowadzono nowy algorytm: int gg_login_hash(char *password, int seed) { unsigned int x, y, z; y = seed; for (x = 0; *password; password++) { x = (x & 0xffffff00) | *password; y ^= x; y += x; x <<= 8; y ^= x; x <<= 8; y -= x; x <<= 8; y ^= x; z = y & 0x1f; y = (y << z) | (y >> (32 - z)); } return y; } Liczba oznaczająca wersję może być jedną z poniższych:
Oczywiście nie są to wszystkie możliwe wersje klientów, lecz te, które udało się złapać na wolności. Najbezpieczniej będzie przedstawiać się jako ta wersja, której własności używamy. Wiadomo, że wersje 4.0 nie obsługiwały trybu ukrytego, tylko dla znajomych itd. W najnowszej wersji protokołu jest dodatkowa maska na wersję: #define GG_HAS_AUDIO_MASK 0x40000000 która mówi nam, że dany klient może prowadzić rozmowy głosowe. Jeśli wszystko się powiedzie, dostaniemy w odpowiedzi pakiet typu: #define GG_LOGIN_OK 0x0003 o zerowej długości, lub w przypadku błędu pakiet: #define GG_LOGIN_FAILED 0x0009 Od wersji 4.9.3 (protokół 0x18), możliwe jest również wykorzystanie przekierowania portów. Jeśli chcemy wykorzystać, należy zamiast pakietu GG_LOGIN wysłać następujący: #define GG_LOGIN_EXT 0x0013 struct gg_login_ext { int uin; /* numer klienta */ int hash; /* hash hasła */ int status; /* początkowy stan */ int version; /* wersja klienta */ int local_ip; /* mój adres ip */ short local_port; /* port, na którym słucham */ int external_ip; /* zewnętrzny adres ip */ short external_port; /* zewnętrzny port */ char description[]; /* opis, nie musi wystąpić */ int time; /* czas, nie musi wystąpić */ }; 1.4. Zmiana stanuGadu-Gadu przewiduje kilka stanów klienta, które zmieniamy pakietem typu: #define GG_NEW_STATUS 0x0002 struct gg_new_status { int status; /* na jaki zmienić? */ char description[]; /* opis, nie musi wystąpić */ int time; /* czas, nie musi wystąpić */ } Możliwe stany to:
Należy pamiętać, żeby przed rozłączeniem się z serwerem należy zmienić stan na GG_STATUS_NOT_AVAIL lub GG_STATUS_NOT_AVAIL_DESCR. Jeśli ma być widoczny tylko dla przyjaciół, należy dodać GG_STATUS_FRIENDS_MASK do normalnej wartości stanu. Jeśli wybieramy stan opisowy, należy dołączyć ciąg znaków zakończony zerem oraz ewentualny czas powrotu w postaci ilości sekund od 1 stycznia 1970r (UTC). Maksymalna długość opisu wynosi 70 znaków plus zero plus 4 bajty na godzinę powrotu, co razem daje 75 bajtów. 1.5. Ludzie przychodzą, ludzie odchodząZaraz po zalogowaniu możemy wysłać serwerowi naszą listę kontaktów, żeby dowiedzieć się, czy są w danej chwili dostępni. Pakiet zawiera maksymalnie 409 struktur gg_notify: #define GG_NOTIFY 0x0010 struct gg_notify { int uin; /* numerek danej osoby */ char type; /* rodzaj użytkownika */ }; Gdzie pole type przyjmuje następujące wartości:
Jeśli nie mamy nikogo na liście wysyłamy pakiet: #define GG_LIST_EMPTY 0x0012 o zerowej długości. Jeśli ktoś jest, serwer odpowie pakietem zawierającym jedną lub więcej struktur gg_notify_reply: #define GG_NOTIFY_REPLY 0x000c /* tak, to samo co GG_LOGIN */ struct gg_notify_reply { int uin; /* numerek */ int status; /* status danej osoby */ int remote_ip; /* adres ip delikwenta */ short remote_port; /* port, na którym słucha klient */ int version; /* wersja klienta */ short unknown1; /* znowu port? */ char description[]; /* opis, nie musi wystąpić */ int time; /* czas, nie musi wystąpić */ }; Większość pól powinna być zrozumiała. remote_port poza zwykłym portem może przyjmować również poniższe wartości:
Zdarzają się też inne ,,nietypowe'' wartości, ale ich znaczenie nie jest jeszcze do końca znane. Jeśli dany klient jest w stanie z podanym opisem, najpierw dostaniemy informację osobnym pakietem o nim, później paczkę struktur gg_notify_reply z ludźmi, którzy nie mają ustawionych opisów. Możliwe jest również otrzymanie pakietu gg_notify_reply ze swoim własnym numerem, którą najlepiej zignorować. Żeby dodać kogoś do listy w trakcie pracy, trzeba wysłać niżej opisany pakiet. Jego format jest identyczny jak przy GG_NOTIFY. #define GG_ADD_NOTIFY 0x000d struct gg_add_notify { int uin; /* numerek */ char type; /* rodzaj użytkownika */ }; By usunąć z listy kontaktów, wysyła się podobny pakiet: #define GG_REMOVE_NOTIFY 0x000e struct gg_remove_notify { int uin; /* numerek */ char type; /* rodzaj użytkownika */ }; Jeśli ktoś opuści Gadu-Gadu lub zmieni stan na niedostępny lub niewidoczny, otrzymamy pakiet: #define GG_STATUS 0x0002 struct gg_status { int uin; /* numerek */ int status; /* nowy stan */ char description[]; /* opis, nie musi wystąpić */ int time; /* czas, nie musi wystąpić */ }; Natomiast jeśli ktoś zmieni status na inny niż niedostępny lub niewidoczny, otrzymamy pakiet gg_notify_reply. 1.6. Wysyłanie wiadomościWiadomości wysyła się następującym typem pakietu: #define GG_SEND_MSG 0x000b struct gg_send_msg { int recipient; /* numer odbiorcy */ int seq; /* numer sekwencyjny */ int class; /* klasa wiadomości */ char message[]; /* treść */ }; Numer sekwencyjny jest wykorzystywany przy potwierdzeniu dostarczenia lub zakolejkowania pakietu. Nie jest wykluczone, że w jakiś sposób odróżnia się różne rozmowy za pomocą części bajtów, ale raczej nie powinno mieć to ma znaczenia. Klasa wiadomości pozwala odróżnić, czy wiadomość ma się pojawić w osobnym okienku czy jako kolejna linijka w okienku rozmowy. Jest to mapa bitowa, więc najlepiej ignorować te bity, których znaczenia nie znamy:
Długość treści wiadomości nie powinna przekraczać 2000 znaków. Oryginalny klient zezwala na wysłanie do 1989 znaków. Oryginalny klient wysyłając wiadomość do kilku użytkowników, wysyła po kilka takich samych pakietów z różnymi numerkami odbiorców. Nie ma osobnego pakietu do tego. Natomiast jeśli chodzi o połączenia konferencyjne do pakietu doklejana jest następująca struktura: struct gg_msg_recipients { char flag; /* == 1 */ int count; /* ilość odbiorców */ int recipients[]; /* tablica odbiorców */ }; Na przykład, by wysłać do dwóch osób, należy wysłać pakiet:
Od wersji 4.8.1 możliwe jest również dodawanie do wiadomości różnych atrybutów tekstu jak pogrubienie czy kolory. Niezbędne jest dołączenie następującej struktury: struct gg_msg_richtext { char flag; /* == 2 */ short length; /* długość dalszej części */ }; Dalsza część pakietu zawiera odpowiednią ilość struktur o łącznej długości określonej polem length: struct gg_msg_richtext_format { short position; /* pozycja atrybutu w tekście */ char font; /* atrybuty czcionki */ char rgb[3]; /* kolor czcionki, nie musi wystąpić */ }; Każda z tych struktur określa kawałek tekstu począwszy od znaku określonego przez pole position (liczone od zera) aż do następnego wpisu lub końca tekstu. Pole font jest mapą bitową i kolejne bity mają następujące znaczenie:
Dla przykładu, by przesłać tekst ,,ala ma kota'', należy dołączyć do wiadomości następującą sekwencję bajtów:
Serwer po otrzymaniu wiadomości odsyła potwierdzenie, które przy okazji mówi nam, czy wiadomość dotarła do odbiorcy czy została zakolejkowana z powodu nieobecności. Otrzymujemy je w postaci pakietu: #define GG_SEND_MSG_ACK 0x0005 struct gg_send_msg_ack { int status; /* stan wiadomości */ int recipient; /* numer odbiorcy */ int seq; /* numer sekwencyjny */ }; Numer sekwencyjny i numer adresata są takie same jak podczas wysyłania, a stan wiadomości może być jednym z następujących:
1.7. Otrzymywanie wiadomościWiadomości serwer przysyła za pomocą pakietu: #define GG_RECV_MSG 0x000a struct gg_recv_msg { int sender; /* numer nadawcy */ int seq; /* numer sekwencyjny */ int time; /* czas nadania */ int class; /* klasa wiadomości */ char message[]; /* treść wiadomości */ }; Czas nadania jest zapisany w postaci UTC, jako ilości sekund od 1 stycznie 1970r. W przypadku pakietów ,,konferencyjnych'' na końcu pakietu doklejona jest struktura identyczna z gg_msg_recipients zawierająca pozostałych rozmówców. 1.8. Ping, pongOd czasu do czasu klient wysyła pakiet do serwera, by oznajmić, że połączenie jeszcze jest utrzymywane. Jeśli serwer nie dostanie takiego pakietu w przeciągu 5 minut, zrywa połączenie. To, czy klient dostaje odpowiedź zmienia się z wersji na wersję, więc najlepiej nie polegać na tym. #define GG_PING 0x0008 #define GG_PONG 0x0007 1.9. RozłączenieJeśli serwer zechce nas rozłączyć, wyśle wcześniej pusty pakiet: #define GG_DISCONNECTING 0x000b Ma to miejsce, gdy próbowano zbyt wiele razy połączyć się z nieprawidłowym hasłem, lub gdy równocześnie połączy się drugi klient z tym samym numerem (nowe połączenie ma wyższy priorytet). 1.10. Katalog publicznyOd wersji 5.0.2 zmieniono sposób dostępu do katalogu publicznego -- stał się częścią sesji, zamiast osobnej sesji HTTP. Aby obsługiwać wyszukiwanie osób, odczytywanie własnych informacji lub ich modyfikację należy użyć następującego typu pakietu: #define GG_PUBDIR50_REQUEST 0x0014 struct gg_pubdir50 { char type; int seq; char request[]; }; Pole type oznacza rodzaj zapytania: #define GG_PUBDIR50_WRITE 0x01 #define GG_PUBDIR50_READ 0x02 #define GG_PUBDIR50_SEARCH 0x03 Pole seq jest numerek sekwencyjnym zapytania, zwracanym również w wyniku. Oryginalny klient tworzy go na podstawie aktualnego czasu. request zawiera parametry zapytania. Ilość jest dowolna. Każdy parametr jest postaci "nazwa\0wartość\0", tzn. nazwa od wartości są oddzielone znakiem o kodzie 0, podobnie jak kolejne parametry od siebie. Możliwe parametry zapytania to:
Treść przykładowego zapytania (pomijając pola type i seq) znajduje się poniżej. Szukano dostępnych kobiet o imieniu Ewa z Warszawy. Znaki o kodzie 0 zastąpiono kropkami. firstname.Ewa.city.Warszawa.gender.1.ActiveOnly.1. Wynik zapytania zostanie zwrócony za pomocą pakietu: #define GG_PUBDIR50_REPLY 0x000e struct gg_pubdir50_reply { char type; int seq; char reply[]; }; Pole type poza wartościami takimi jak przy pakiecie typu GG_PUBDIR50_REQUEST może przyjąć jeszcze wartość oznaczającą odpowiedź wyszukiwania: #define GG_PUBDIR50_SEARCH_REPLY 0x05 Wyniki są zbudowane identycznie jak w przypadku zapytań, z tą różnicą, że kolejne osoby oddzielane pustym polem: "parametr\0wartość\0\0parametr\0wartość\0".
Przykładowy wynik zawierający dwie znalezione osoby: FmNumber.12345.FmStatus.1.firstname.Adam.nickname.Janek.birthyear.1979.city.Wzdów ..FmNumber.3141592.FmStatus.5.firstname.Ewa.nickname.Ewcia.birthyear.1982.city.Gd dańsk..nextstart.0. Wyszukiwanie nie zwraca nazwisk znalezionych osób. 2. Usługi HTTP2.1. Format danychKomunikacja z appmsg.gadu-gadu.pl metodą GET HTTP/1.0 została opisana w poprzednim rozdziale, pozostałe pakiety używają POST dla HTTP/1.0, a w odpowiedzi 1.1. Mają one postać: POST ŚCIEŻKA HTTP/1.0 Host: HOST Content-Type: application/x-www-form-urlencoded User-Agent: AGENT Content-Length: DŁUGOŚĆ Pragma: no-cache DANE Gdzie AGENT to nazwa przeglądarki (na przykład Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.0; Windows 98) lub inne, wymienione w rozdziale 1.2), DŁUGOŚĆ to długość bloku DANE w znakach. Jeśli będzie mowa o wysyłaniu danych do serwera, to chodzi o cały powyższy pakiet, opisane zostaną tylko: HOST, ŚCIEŻKA i DANE. Pakiet jest wysyłany na port 80. Gdy mowa o wysyłaniu pól zapytania, mowa o DANE o wartości: pole1=wartość1&pole2=wartość2&... Pamiętaj o zmianie kodowania na CP1250 i zakodowaniu danych do postaci URL (na przykład funkcją typu urlencode). Odpowiedzi serwera na powyższe zapytania mają mniej więcej postać: HTTP/1.1 200 OK Server: Microsoft-IIS/5.0 Date: Mon, 01 Jul 2002 22:30:31 GMT Connection: Keep-Alive Content-Length: DŁUGOŚĆ Content-Type: text/html Set-Cookie: COOKIE Cache-control: private ODPOWIEDŹ Nagłówki nie są dla nas ważne. Można zauważyć tylko to, że czasami serwer ustawia COOKIE np. ,,ASPSESSIONIDQQGGGLJC=CAEKMBGDJCFBEOKCELEFCNKH; path=/''. Pisząc dalej, że serwer ,,odpowie wartością'' można tylko o polu ODPOWIEDŹ. Kodowanie znaków w odpowiedzi to CP1250. 2.2. Rejestracja konta
Dostępne standardowo pytania pomocnicze i ich aliasy (podawane zamiast treści pytania) to:
Przykład: POST /appsvc/fmregister2.asp HTTP/1.0 Host: register.gadu-gadu.pl Content-Type: application/x-www-form-urlencoded User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.0; Windows 98) Content-Length: 62 Pragma: no-cache pwd=sekret&email=moj@adres.email.pl&qa=5~Maria&code=1104465363 Jeśli wszystko przebiegło poprawnie, serwer odpowie: reg_success:UIN Gdzie UIN to nowy numer, który właśnie otrzymaliśmy. 2.3. Usunięcie konta
Przykład: POST /appsvc/fmregister2.asp HTTP/1.0 Host: register.gadu-gadu.pl Content-Type: application/x-www-form-urlencoded User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.0; Windows 98) Content-Length: 74 Pragma: no-cache fmnumber=4969256&fmpwd=haslo&delete=1&pwd=%2D388046464&qa=&code=1483497094 Jeśli wszystko przebiegło poprawnie, serwer odpowie: reg_success:UIN Gdzie UIN to numer, który skasowaliśmy. 2.4. Zmiana hasła
Jeśli wszystko przebiegło poprawnie, serwer odpowie: reg_success:UIN 2.5. Umieszczenie listy kontaktów na serwerze
Format pojedynczego kontaktu: imie;nazwisko;pseudo;wyswietlane;telefon;grupa;uin;adres@email;0;;0; Ostatnie 3 pola zostały dodane w wersji 4.9.3 i są związane z dźwiękami. Przykład: POST /appsvc/fmcontactsput.asp HTTP/1.0 Host: pubdir.gadu-gadu.pl Content-Type: application/x-www-form-urlencoded User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.0; Windows 98) Content-Length: 110 Pragma: no-cache FmNum=1000&Pass=sekret&Contacts=imie;nazwisko;pseudo;wyswietlane;+48123123123;grup a1;1000;adres@email.pl;0;;0; Jeśli się udało, serwer odpowie: put_success: 2.6. Pobranie listy kontaktów z serwera
Przykład: POST /appsvc/fmcontactsget.asp HTTP/1.0 Host: pubdir.gadu-gadu.pl Content-Type: application/x-www-form-urlencoded User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.0; Windows 98) Content-Length: 22 Pragma: no-cache FmNum=1000&Pass=sekret Jeśli się udało, serwer odpowie: get_results:rekord_1 rekord_2 ... rekord_N Rekord ma taki sam format jak w 2.5. 2.7. Usunięcie listy kontaktów z serwera
Przykład: POST /appsvc/fmcontactsput.asp HTTP/1.0 Host: pubdir.gadu-gadu.pl Content-Type: application/x-www-form-urlencoded User-Agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.0; Windows 98) Content-Length: 31 Pragma: no-cache FmNum=1000&Pass=sekret&Delete=1 Jeśli się udało, serwer odpowie: put_success: 2.8. Przypomnienie hasła pocztą
Jeśli się udało, serwer odpowie: pwdsend_success 3. Bezpośrednie połączeniaAuthor: Walerian Sokołowski (C) Copyright 2002 You a free to change it in every way you want. ----- (0) disclaimer ------------------------------ Opisuję tu protokół przesyłania plików w między klientami G*du-G*du. Informację czerpałem ze źródeł gglib w którejś z wersji oraz z doświadczeń przeprowadzanych własnoręcznie. W tym celu nic nie desasemblowałem i nie reingenerowałem. ----- 1) zamiast wstępu ------------------------------------------------------ Protokół jest pewną implementacją części powszechnie znanego DCC opisanego w którymś z RFC. Obowiązują naturalne dla GG ustalenia, a więc sizeof(int) = 4 oraz transmisja jest intel endian. ----- 2) nawiązanie połączenia ------------------------------------------------ Klient łącząc się z serwerem GG wysyła swój adres IP i port, na którym nasłuchuje (patrz opis gg_login). Gdy któryś z kontaktów staje się dostępny (właśnie się połączyliśmy lub on właśnie zmienił stan) otrzymujemu powiadomienie o tym w paczce typu GG_NOTIFY_REPLY, która zawiera jego adresek IP i port, na którym on nasłuchuje (patrz opis gg_notify_reply). Tak więc w najprostszej sytuacji, gdy nie dzielą nas żadne firewalle strona wysyłająca ma adres odbiorcy. Jeśli odbiorca znajduje się za firewallem, a nadawca nie, to nadawca może poprosić odbiorcę o nawiązanie połączenia wysyłając do niego komunikat typu 0x0010 (GG_CLASS_CTCP) o zawartości 0x02. W taki sposób na czas nawiązania połączenia nadawca i odbiorca zamieniają się rolami. I do końca punktu będę ich nazywać wg. pełnionych ról. A więc nadawca nawiązuje połączenie TCP z adresem odbiorcy i wysyła swój UIN i UIN odbiorcy: struct { int uin1; /* mój numerek */ int uin2; /* jego numerek */ }; Odbiorca potwierdzając nawiązanie połączenia z klientem GG wysyła 4 bajty: struct { char [] "UDAG"; }; Jeśli nadawca ma wysyłać plik, to wysyła 0x0002: #define GG_DCC_CATCH_FILE 0x0002 Jeśli to odbiorca ma wysyłać, to nadawca wysyła 0x0003: #define GG_DCC_WANT_FILE 0x0003 Po tym wszystkim uważa się połączenie za nawiązane. ----- 3) transmisja pliku: strona nadawcy ------------------------------------- Nadawca wysyła po kolei: #define GG_DCC_HAVE_FILE 0x0001 #define GG_DCC_HAVE_FILEINFO 0x0003 int dunno1; /* 0 */ int dunno2; /* 0 */ file_info_struct finfo; Podejrzewam, że dunno2:dunno1 jest pozycją w pliku, od której nadawca chce wysyłać plik, ale nie udało mi się zasymulować sytuacji, w której byłyby używane. struct file_info_struct { int mode; /* dwFileAttributes */ int ctime[2]; /* ftCreationTime */ int atime[2]; /* ftLastAccessTime */ int mtime[2]; /* ftLastWriteTime */ int size_hdw; /* górne 4 bajty długości pliku */ int size_ldw; /* dolne 4 bajty długości pliku */ int reserved1; /* 0 */ int reserved2; /* 0 */ char file_name[276]; /* tablica zaczynająca się od nazwy pliku, wypełniona zerami */ }; Dalej nadawca czeka na akceptację odbiorcy, czyli następującą strukturkę: struct { int type; /* 0x0006 GG_DCC_GIMME_FILE */ int start; /* od której pozycji zacząć przesyłanie */ int dunno; /* 0 */ }; Teraz możemy zacząć przesyłanie pliku. Plik przesyłamy w paczkach długości ustalonej przez nadawcę. Przed każdą paczką z danymi nadawca wysyła nagłówek paczki: struct { int type; /* 0x0003 GG_DCC_FILEHEADER, jeśli paczka nie jest ostatnia. 0x0002 GG_DCC_LAST_FILEHEADER wpp. */ int chunk_size; /* rozmiar paczki */ int dunno; /* 0 */ }; Po wysłaniu ostatniej paczki zamykamy połączenie. Plik został przesłany. ----- 4) transmisja pliku: strona odbiorcy ------------------------------------ Zachowanie odbiorcy jest symetryczne: 1. odbiera kolejno GG_DCC_HAVE_FILE GG_DCC_HAVE_FILEINFO int dunno1; int dunno2; file_info_struct finfo; 2. jeśli użytkownik zgodzi się odebrać plik, to wysyłamy struktrę jakiej odbiorca się spodziewa. 3. otrzymujemy nagłówek paczki i paczkę z danymi zadeklarowanej długości 4. jeśli nagłówek był typu GG_DCC_LAST_FILEHEADER to otrzymaliśmy całość, więc zamykamy połączenie. Jeśli nie, to wracamy do kroku 3. 4. AutorzyAutorami powyższego opisu są:
$Id: protocol.html,v 1.34 2003/03/29 23:25:33 wojtekka Exp $ |